۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 1001494

قمار خطرناک و پیچیده شدن شرایط برای دموکرات‌ها

ثمانه اکوان، کارشناس مسائل آمریکا

اختلافات به گسست میان دموکرات ها دامن زده و مجموع شرایط بیانگر آن است که با این وضعیت آنها در مجموع شانسی برای شکست ترامپ در انتخابات نخواهند داشت.

پس از اعلام کناره گیری جوبایدن از عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ما شاهد شکل گیری روندی متضاد و دوگانه در درون جبهه دموکرات ها هستیم. در این راستا هر چند نظرسنجی ها بر محبوبیت کاملا هریس معاون رئیس جمهور نسبت به بایدن نزد افکار صحه می گذارند اما همزمان با توجه به خلع قدرت حاصل از استعفای جو آن هم کمی بیش از صد روزه مانده تا انتخابات و همچنین پراکندگی نظرات در حزب درباره نامزد نهایی (حمایت کلینتون ها از هریس و عدم حمایت قطعی اوباما از وی)، برخی معتقد از هم اکنون باید ترامپ را رئیس جمهور آبنده ایالات متحده بنامیم؛ اما مختصات و واقعیات انتخابات ریاست جمهوری آینده چگونه است؟

عملکرد فاجعه بار بایدن در  مناظره انتخاباتی ماه گذشته با ترامپ و حضور ناهموار او در انظار عمومی در هفته های اخیر، منجر به  نگرانی هایی میان دموکرات ها و مردم  آمریکا شد. هرچند که وی حتی تا همین دو سه روز پیش در سخنرانی واشنگتن اعلام کرد برای حضور در عرصه انتخابات مصمم است اما این مسئله نگرانی طولانی مدت رای دهندگان را تشدید کرد بطوریکه رسانه ها اعلام کردند بایدن 81 ساله برای ادامه ریاست جمهوری خیلی پیر است و وی در نهایت مجبور به تغییر نظر خود شد. دو شخصیت تأثیرگذار حزب دموکرات یعنی نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و باراک اوباما نیز به شدت مخالف ادامه حضور بایدن در عرصه انتخابات بودند و همین امر منجر شد مقدمات برکناری بایدن از کارزار انتخاباتی فراهم شود.

با این پیشینه باید توجه داشت انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2024 قطعا با پیچیدگی هایی زیادی روبه رو خواهد بود و حتی شرایط به سمتی پیش رفته که تصور می شد رقابت های ریاست جمهوری 2020 قرار است دوباره بین دونالد ترامپ و جوبایدن تکرار شود. همزمان بسیاری گمان کردند اگر بایدن نتواند در کارزار انتخاباتی آمریکا پیروز عرصه ریاست جمهوری شود ترامپ انگشت اتهام خود را به سمت تغلب انتخاباتی بایدن در سال 2020خواهد برد.

حال پس از اعلام کناره گیری بایدن از عرصه انتخاباتی شرایط نسبت به ماه های اخیر برای دموکرات ها پیچیده تر شد چراکه آنها به شدت تلاش داشتند فاصله خود را با کاندیدای جمهوری خواه کم کنند و حتی شایعاتی که این حزب در مورد تقلب آرا در انتخابات گذشته مطرح کرده بودند را از بین ببرند. با این وجود با توجه به نشانه های موجود باید اذعان کرد شرایط تفاوت چندانی را با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 نشان نمی دهد و باید گفت در صورتیکه کاملا هریس بعنوان نامزد نهایی دموکرات ها با ترامپ وارد عرصه انتخاباتی شود امکان شکست او در برابر ترامپ بالا است. هرچند در نظرسنجی های هفته گذشته هریس از بایدن شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات داشت ولی بر اساس همین برآوردها ترامپ با کسب ۴۷ درصد می تواند گزینه جدید دموکرات ها را هم به راحتی پشت سر بگذارد و با این واقعیت این حزب برای پیروزی در انتخابات آتی باید به دنبال معجزه باشد. این در حالی است که هم اکنون نیز به دلیل بروز دودستگی میان دموکرات ها، برخی از رهبران حزب علاقه ای به معرفی هریس بعنوان نامزد نهایی ندارند و معتقد هستند افرادی دیگر و شایسته تر از وی بوده و می توانند در عرصه انتخابات حضور داشته باشند. این اختلاف به گسست میان دموکرات ها دامن زده و مجموع شرایط بیانگر آن است که با این وضعیت آنها در مجموع شانسی برای شکست ترامپ در انتخابات نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.